There is no try
  • Welcome
  • Blog
    • Reisverslagen/Travelblog
    • Foto's/pictures >
      • Afscheid, orkaan Niklas en sneeuw in de berm
      • Griekenland
      • Istanbul
      • Turkije
      • Georgië
      • Armenië deel 1
      • Armenië deel 2
      • Iran
      • Turkmenistan
      • Uzbekistan
      • Tajikistan
      • Kyrgyzstan
      • Kazachstan
      • Rusland
      • Mongolië
      • China deel I
      • China deel II
      • China deel III
      • Laos
      • Cambodja
      • Thailand
      • Maleisië
      • Australië
      • Nieuw Zeeland
    • Video's
  • Bikes
    • BMWf650gs TWIN
    • Aanpassingen aan de motor
    • Gereedschappen, kleding, bagage
  • About the trip
    • ROUTE
    • Paperwork, links etc
    • Equipment/uitrusting
    • Packing list
    • Voorbereidingsverhalen >
      • Foto's voorbereidingen-1
      • Foto's voorbereidingen-2
  • About us
    • Guido & Lilian
    • Contact
  • Others.....
    • Travelers
    • The best companies
    • Female....
    • Communities
Foto
Picture
Reisuitrusting.
Zo weinig mogelijk. Dat is het uitgangspunt. 
Dat lezen we bij iedere weblog en op de motor niet onbelangrijk; hoe minder gewicht, hoe prettiger je rijdt. Op slechte of onverharde wegen is dit ook een enorm voordeel.

Maar zelfs voor één nachtje kamperen op de Wadden nemen wij al gauw 2 rugzakken mee.
Ook op de motor is er een minimum aan bagage dat je altijd bij je hebt, één weekendje Duitsland of vier weken Spanje maakt al gauw niet uit. Tent, slaapbenodigdheden, brander heb je echt nodig. En als je kampeert kun je maar beter voorbereid zijn op alle omstandigheden.

We letten tijdens de voorbereidingen goed op gewicht en volume.
Deze reis maakt het vooral anders dan normale vakanties door het meenemen (of niet dus) van gereedschappen, onderdelen, en reparatiemateriaal. Dit vergt wel wat denkwerk. Wat nemen we mee aan onderdelen, wat verwachten we aan onderhoud onderweg en wat kunnen we zelf repareren mocht iets het begeven. Anno 2014 zijn motoren eigenlijk technisch onverwoestbaar maar ja een bandje lek rijden of een kabeltje dat knapt kan altijd. Voor de technische kant van de voorbereidingen en de motoren lees je alles hier en hier.


In deze nieuwe tijden zijn apparatuur als de GPS, laptop of notebook, foto en/of filmcamera eigenlijk standaard. Go Pro or No Go Pro that's the question. De keuzes zijn reuze, camera's met wifi, gps'en met camera's, de bandenspanning via bluetooth op je gps-schermpje voor je; het kan allemaal. 

Slapen

We nemen onze volledige kampeeruitrusting mee. We hebben dan altijd de keus om ergens te kamperen als we willen, in sommige gebieden zal het zelfs de enige manier zijn om te overnachten. Gelukkig hebben wij allebei bakken ervaring met kamperen zodat wij inmiddels wel weten hoe we voor een goede nachtrust kunnen zorgen.

Matjes
We slapen op Exped matjes; deze liggen net als gewone luchtbedden supercomfortabel, maar door een donzen binnenkant isoleren ze als een gek. Ze gaan tot -20 graden Celsius. De koukleum van ons 2-en heeft het sinds de aanschaf van deze matjes nooit meer koud. Ze zijn erg licht en zeer klein opvouwbaar. Leuk detail is dat er een geïntegreerde pomp inzit die je met de hand kan oppompen. Maar dit moet met de hand, zittend op de grond dus er gaat ook een extra voetpomp mee van Exped.
Slaapzak
De slaapuitrusting is een combi van een goede slaapzak (Birdland) en een fleece-deken die door de outdoorzaak voorzien is van een zelfde rits als de dekenslaapzak. Is het koud ligt de slaapzak boven (de kou van beneden wordt immers getackeld door de matjes), is het warm dan ligt de fleece-deken boven. Een fleecedeken scheelt volume en gewicht t.o.v. de slaapzak, Binnenin een lakenzak, voor extra warmte, of in tropische omstandigheden als gewoon laken te gebruiken. We nemen zelfgemaakte kussens mee, precies op maat gemaakt en gevuld.
Tent
We hebben gekozen voor een Bergans Fjell 3 persoons. Superlicht met zijn 2,9 kilo. Dat is voor motorrijders prima. Makkelijk op te zetten, met een slaapruimte voor 3 personen heb je ook nog wat ruimte over voor zaken als helmen, kleding, laarzen. 


Verdere uitrusting

  • Lichtgewicht stoeltjes 2x
  • Lichtgewicht bestek/borden/mokken/eetstokjes 2x
  • RVS pannenset
  • (zonne-)brillen met 3 verwisselbare glazen 2x
  • naald en draad
  • camelbag 2x
  • drinkwaterzuivering/tabletten/epipen
  • medijnen/ehbo doos/insektenbestrijding/zonprotectie
  • oordoppen/oogkapje
  • wereldstekker
  • verrenkijker
  • multipurpose schoonmaakmiddel (pledge o.i.d.)
  • handdoeken
  • lichtgewicht wandelschoenen 2 paar
  • slippers/sandalen 2 paar
  • kleding 2 broeken 2 tshirts 1 trui, badkleding 2x
  • toilet; shampoo/multizeep.tandenborstel/tandpasta/borstel/scheeruitrusting
  • thermo onder- en bovenkleding 2x
  • muts/beanie/hoed

Kookuitrusting
Brander

Benzine brander; Primus omnifuel. altijd brandstof bij je en ook op grote hoogte kan je koken. 
Koffiefilter
Een herbruikbaar koffiefilter van MSR; de mugmate. 

Foto

Beeld, geluid, navigatie en communicatie

  • Fotocamera :  Nikon D5200 
  • Tamron 16 - 300 lens
  • Notebook Asus Transformer book T100TA 10.1 inch
  • Action cam Denver AC 5000 W
  • Garmin Zumo 390LM
  • Garmin GPSmap 60CSX 
  • Interphone F4XT
  • E-readers 2x
  • Waka Waka Solar Power+ Lader en licht
  • 2 smartphones simlock vrij 2x
  • USB verdeler 4 ingangen
  • Kids Sound luidsprekertjes 2x
  • LED-hoofdlamp 2x
  • Harde schijf (1 terrabyte)
  • USB cardreader met diverse readers
FotoMet motor en smokkelend naar grote hoogten in de Alpen


Onze oude vertrouwde Garmin GPSmap 60CSX gaat ook mee! We zijn met dit oudje in diepe dalen geweest, maar ook op grote hoogte.Sjonge, een lange leercurve noemen ze dat! Eigenlijk,een wandel- en fiets GPS maar hij doet het ook op de motor. Absoluut waterdicht en nauwkeurig tot op een paar meter. Misschien dat alleen de processor er ons aan doet herinneren dat de 60CXS een oudje is. Hij functioneert prima maar heeft geen gesproken navigatie. Dit vonden wij wel een noodzaak dus is er een Zumo bijgekomen die bluetooth met onze headsets communiceert. 

Foto

Interphone F4XT
Voor het eerst in onze motorrij-geschiedenis hebben we de mogelijkheid met elkaar te communiceren onderweg. Nooit meer aan het eind van de dag "Wàààt, heb je dat vet coole klooster niet gezien.....??! Tssss...." Maar wel handig voor zo'n reis als deze. Ben benieuwd of we allebei onze gekke hebbelijkheden voor ons kunnen houden zoals zingen, mijmeren, in jezelf praten, mensen toespreken of .......erger ;).
In Portugal en Spanje hebben we hiermee voor het eerst gereden en eerlijk is eerlijk; het is zéér goed bevallen. Even samen overleggen over de route, hoe lang je nog doorrijdt die dag, wanneer en waar er pauze gepland wordt. Wat erg opvalt is dat het idee dat je kunt communiceren met elkaar een zeer rustgevend en geruststellend gevoel geeft. Geen geschreeuw en gestress meer omdat je elkaar niet hoort vanwege ronkende motoren, oordopjes. Het is me wonderwel 100% meegevallen.

Foto
WAKAWAKA
Iets over de WakaWaka. Een zonnecel met zaklamp met een missie. Hij laadt allerlei kleine devices (telefoon, interphone, speakertjes) op, na één dag zon is hij volledig opgeladen en geeft hij tevens 150 uur licht.Wat erg mooi is het credo Buy one = give one. Koop er één in Nederland en er gaat er een naar een gebied waar mensen geen eigen of beperkte toegang hebben tot het elektriciteitsnetwerk. Mooi he.

Guido & Lilian - There is no try

All original content copyright © Guido & Lilian / "There is no try"
Foto
Foto
Foto
© COPYRIGHT 2020. ALL RIGHTS RESERVED.