Modifications on the BMW f650 twin Suspension Hyperpro Tyres Heidena Custom made saddle Barkbusters Protection/crashbars for radiatorn, headlight, engine, side stand base extension, mud-slings, dustrubbers fork..... Pré-airfilter Chain-oiler Adjusted chain sprocket ratio Tooltube for tools, tyre levers, fuel for cooking etc
Hyperpro suspension
veel gesleutel en geneus
ONZE AANPASSINGEN Dit zijn aanpassingen door ons gedaan gedurende het afgelopen jaar. Deze zitten niet standaard op een motor maar zijn voor een lange reis wel handig soms noodzakelijk. Tegenwoordig kan je tegenwoordig het zo gek niet verzinnen, elk aanpassing, handigheidje, whatever, het is te koop om op je motor te monteren. De catalogi van de diverse bedrijven (Motozoom, Louis, Wünderlich, Touratech) die hierin gespecialiseerd zijn liggen vuistdik naast de bank.
De Heidenaus vakkundig gemonteerd bij Motorcentrum Deventer
Banden Heidenau K60 Scout. Deze banden schijnen zich goed te houden op met name met kiezel en andere onverharde wegen en toch goed te presteren op asfalt. Het profiel is een zogenaamde M&S mud and snow profiel. Wat we lezen op internet is dat deze banden prima bevallen bij reizigers overland. Het is toch een beetje geven en nemen; een band kan nooit op alle soorten ondergrond evengoede prestaties leveren. Wij zijn geen zandhazen en zullen het moeilijke niet op zoeken, maar onderweg zijn gravel, modder, zand en kuilen niet te vermijden. Op de meeting in september 2014 van Horizon Unlimited werden deze banden echt alom geroemd. Nou eens eens kijken hoelang ze mee gaan.
Hyperpro veren gemonteerd voor en achter Veren zijn net als banden van groot belang voor wegligging, comfort en stuurgemak. Het maakt een wereld van verschil bij het rijden. Allebei hebben we al jaren met Hyperpro's gereden, Hollands glorie, dus deze keus was snel gemaakt.
Stuur en hendels We hebben een verstelbare gas- en koppelingshendel op de motor van Lilian gemonteerd. Deze staan wat dichter bij het handvat. Kleine handen hè. Ook zijn ze inklapbaar zodat ze niet direct afbreken bij een val. Het stuur is met risers 2 cm hoger gezet. Op de motor van Lilian zat een stuur van een f800gs. Op de BMW van Guido zat een origineel stuur van de f650gs. Dit originele stuur is iets smaller. We hebben de sturen omgewisseld. Korte armpjes hè. Er zijn handkappen op de beide motoren aangebracht. Handvatverwarming zat bij beide er al op. Koukleum hè. De BMW van Guido heeft ook nog een boordcomputer met luchttemperatuur, benzine-indicatie etc.
Zadel Dit was een zoektocht, Tijdens de vakantie in Spanje hadden we aan het eind van de dag een behoorlijk pijnlijke kont. Nu zit er op één motor een Touratech zadel op, ook dit blijkt niet de ideale oplossing al was het wel een verbetering. De vorm is nagenoeg gelijk, de zit is iets hoger maar de stijfheid blijft. Na de ervaring in 2014 in Spanje en Portugal zijn we er wel uit dat zadels op maat gemaakt eigenlijk onontbeerlijk zijn. De standaard zadels zijn smal en je snel naar voren glijdt. Het lijkt het alsof je op een crossertje zit. Voor even leuk maar we moeten er toch een jaar op zitten. Die van Guido mag iets hoger zijn, Lilian moet wel rekening mee houden dat ze nog goed met de voeten op de grond kan. Dus een niet te hoog zadel. Na de vakantie hebben we bij Rayz zadels laten maken. Ray is zelf een ervaren wereldreiziger. Hij werkt met hoogwaardige materialen en denkt met je mee. Wel zo prettig.
Bescherming tegen stof, zand, modder en valbescherming
Valbeugels van Touratech.
Carterbeschermplaat BMW en ?.
Koplampbeschermer van Holan.
Radiateurbeschermer van Touratech tegen vuil en extra versteviging bij schade.
Opklapbaar schakelpook van Touratech zodat ie niet afbreekt bij minste geringste.
Handkappen van B** en T*******.
Verlenging van spatborden vóór van Wünderlich. Scheelt een hoop zand, stenen en modder op je blok.
Mudslings achter van MachineArtMoto.
Stofbalg, deze zorgen voor bescherming van de voorvorkpoten tegen steenslag.
Luchtfilter; Pré voorfilter van Unifilter geplaatst om extra stof te weren. Unifilter is voor de Australische markt gemaakt. Wie ooit in OZ is geweest, behoeft geen uitleg.
Zijstandaard verbreder/ één van Wünderlich en één van Zandhuis & Zwart aan de Veenweg in Deventer.
Osco chain-oiler. Voor smering van de ketting op een handige manier.
Ketting Tandwielen De tandwiel verhouding maakt nogal wat uit, kwamen we achter tijdens onze reis door Portugal en Spanje. De BMW van Guido was uitgevoerd met (standaard) 17 om 41 tandwielkettingverhouding en die van Lilian met 15 om 47. Die van Lilian rijdt meer dan 6000 toeren op de snelweg in zijn 6 maar daarentegen kan hij zonder bokken in zijn 1 de helling op of over een zandpad. De tandwielverhouding zoals die standaard is, is meer uitgerust voor asfalt en hogere snelheden. We verwachten dat we na Europa niet meer boven de 90km/u komen. Dus kiezen we voor een kettingtandwielverhouding van 15 om 47.
Als we er een ketting/tandwielset vóór dat we vertrekken er geheel nieuw onderzetten, dan is het wellicht mogelijk om de totale reis met één set te doen. Bij thuiskomst kunnen we dan de oude weer terug zetten als die nog goed zijn. Waarschijnlijk worden het tandwielen van JT en de ketting een heavy duty van DID.